En skole med plass og rom til alle!

Leserinnlegg i Sør-Varanger Avis 4. juli 2023

Sør-Varanger Arbeiderparti vil jobbe for at Sør-Varanger kommune har Norges beste skole, som gir elevene god faglig og sosial kompetanse.

Grunnskolen skal gi våre barn den beste muligheten til å ta en fagutdanning eller høyere utdanning. En skolegang med høy kvalitet gir også trivsel og bidrar til en god oppvekst.

Vi er hvert fall to stykker med dysleksi, som har bestemt oss for å være aktive i politikken her i Sør-Varanger. Vi vet dessverre hvordan det er å trenge litt ekstra hjelp på skolen med lesing og skriving. Og ikke få god nok ikke hjelp til dette før videregående, er i seneste laget for de det gjelder. Man kunne spart skolene og familiene for mang en utfordring.

Nå har vi fått en dysleksi vennlig skole i kommunen vår på Hesseng. Nå må vi jobbe videre så alle våre fantastiske skoler i kommune blir dysleksivennlige. Alle barn skal ha et likeverdig tilbud når det gjelder faglig og sosial kvalitet. Det skal gis handlingsrom og mulighet for bruk av både digitale verktøy og tradisjonelle lærebøker i undervisningen.

Man er ikke dum bare man har dysleksi. Men man føler seg ofte sånn. Barna på de andre skolene i kommunen, bør få de samme mulighetene som de på Hesseng nå har fått.

Åse Eriksson 27. kandidat for Sør-Varanger Arbeiderparti

Thomas Grønnli Pettersen 14. kandidat for Sør-Varanger Arbeiderparti