Gi våre varme hender muligheten til å bidra

Barn og ungdom må få lov til bidra for eldre, gi omsorg, og motta lærdom.

original_1478640608_7921672

I den politiske arena blir engasjement og visjoner for egen kommune konfrontert med økonomisk ansvarlighet. Under en stram økonomisk virkelighet blir ofte en satsning på ett område å oppfatte som en svekkelse av et annet.

Som småbarnsfar har jeg engasjert meg i lokalpolitikken fordi jeg ønsker at Sør-Varanger kommune skal satse på kultur- og idrettstilbud, slik at mine og andres barn skal få vokse opp i en kommune som yrer av liv og muligheter.

Også som fastlege har jeg engasjert meg i lokalpolitikken fordi jeg ser utfordringer med Sør-Varanger kommunes organisering av omsorgstjenester for eldre, psykisk syke og rusmisbrukere.

Utfra en budsjettøkonomisk tankegang er man som lokalpolitiker dømt til å mislykkes på minst ett av disse to punktene dersom man har ambisjoner om å få til en styrket satsning. Derfor kreves det av politikerne å tenke på nye løsninger.

Hvordan kan kommunen støtte kultur- og idrettssektoren, og samtidig styrke eldreomsorgen i kommunen?

Arbeiderpartiet vil foreslå at administrasjonen utreder en ordning hvor kommunen legger til rette for at lag og foreninger kan tjene penger på å bidra også på en omsorgsarena.

En av de store utfordringer innen eldreomsorgen er at mange eldre føler seg ensomme. Alder og helsetilstand blir et hinder fra å delta i samfunnet og å følge sine interesser. Sør-Varanger kommune må legge til rette for at flere varme hender kan bidra til målet om en verdig eldreomsorg, ved at frivillige organisasjoner, idretts- og kulturlag inviteres til å bidra.

Kan ungdommer fra KIF arrangere en eldrecafé en gang i måneden? Kan medlemmer av Bjørnevatn idrettslag dra på besøk til enslige eldre som bor hjemme, og slå av en prat. Kan velforeninger bidra med transport til kulturarrangement? Kan Cresendo ha regelmessige konserter på sykehjemmene våre?

Dette er eksempler på muligheter som finnes, men innholdet i en slik tjeneste må utarbeides av fagmiljø.

Dersom dette skal være en god løsning, må også lag og foreninger føle at dette gir noe tilbake. Inntektene må være en erstatning for deler av dagens dugnadsarbeid som nedlegges for å få budsjettet i havn. Det må ikke føles som en merbelastning.

Og selvsagt skal pleie- og helsemessige behov for eldre ivaretas av kompetent og utdannet pleiepersonale.

Sør-Varanger kommune er etablert av Helsedirektoratet som "Utviklingssenter for hjemmetjenester" i Finnmark. Der jobbes det daglig med å finne smarte løsninger for en fremtidsrettet omsorgstjeneste. Opprettelsen av en folkehelsekoordinatorstilling og frisklivssentral var en riktig og viktig satsning og er et naturlig bindeledd mellom omsorgstjeneste og idretts- og kulturtilbud. Vi mener at dersom disse kommunale fagmiljøene, og representanter fra lag og foreninger kommer sammen, kan man finne presise tiltak som vil være av stor nytte.

I dette ligger en mulighet for Sør-Varanger kommune å skape økonomiske synergieffekter. Men, kanskje viktigere enn det er at barn- og ungdom får lov til bidra for eldre, gi omsorg, og motta lærdom. Sør-Varanger Arbeiderparti tror dette vil skape et engasjement som bidrar til en bedre kommune å bo i. For det er nemlig sammen at vi får det til.

Godt valg!

Espen Kvammen Rafaelsen

31. kandidat for Arbeiderpartiet.