Havn og helhet

Leserinnlegg på trykk i Sør-Varanger Avis 23. august 2019

Hurtigrutekaia er dagens stamnetthavn i Sør-varanger, mens Høybukta Vest av regjeringen er utpekt som en mulig ny lokasjon. Mens kommunen presenteres for en kommunal pott på 1300 millioner til ny stamnetthavn, industrien 12 000 millioner, så fortsetter høyresiden å kjempe for å berge den minimale statlige veipotten til Høybukta Vest. Litt rart når pengene til vei tidligere skulle kunne omdisponeres til andre steder i kommunen, jamfør daværende samferdselsminister. Skulle ikke dette lengre være mulig fordi det er valgkamp? Vi hadde håpet at den lokale høyresiden kunne kjempe for økt statlig involvering fra egen regjering. I stedet ser det ut til at man synes det er mer fornuftig at kommunen sjøl må ta ansvar for gigantsummen for at vi skal få litt småpenger til vei. Summen i seg selv er ikke småpenger, men regjeringens bidrag er kun på 0,7% av totalinvesteringen for full utbygging av stamnetthavn i Høybukta Vest. Regjeringen har tilsynelatende valgt alternativet som ga kortest vei for at den statlige potten skulle bli så liten som mulig. Kommunens pott på 1300 millioner kan derimot lamme kommunens økonomi i lang tid.

Arbeiderpartiet er utålmodig og kan ikke leve med at båtene snart kan foretrekke å seile utenfor vår kommune. En større havneutbygging har potensiale til å skape mange nye arbeidsplasser, men også til å ruinere kommunen. Industriarbeidsplasser er viktig for den fremtidsretta og stolte industrikommunen vår. Men da trenger vi mer tidsriktige havnearealer.Eventyret om storhavn startet for 14 år siden. Dette gjør oss spesielt utålmodige. Vi har som de fleste partier valgt å følge sporet om at en ny stamnett terminalen skulle ligge i Høybukta. Men i motsetning til flere har vi valgt å ikke stenge for alle andre alternativer for havnearealer. Nå er Statens Vegvesen forsinket og klarer ikke følge egne lovnader om fremdrift. Noen velger å skylde på kommunen mens andre vet at slike prosesser tar 3-4 år. Historien om andre lokasjoner i havnesaken viser jo nettopp dette.Så var det geografien. Hva har Kirkenes som ikke kan fikses fra Hammerfest? Den geografiske fordelen vi måtte ha på sjøsiden er i ferd med å bli rotet bort. Vi har sett at olje- og gassomlasting enkelt kan foretas andre steder. Hammerfest har anlagt to nye industriarealer mens vi har ventet på vegvesenet. Vi må ha arealer å tilby raskt ellers risikerer vi å tape vår geografiske fordel til blant annet Tromsø og Hammerfest. Summen på 1300 millioner for Høybukta Vest gir trolig en kvadratmeterpris som er 3-4 ganger høyere enn hva som kan tilbys i Hammerfest for tilsvarende arealer. Hvordan blir vi da den foretrukne part?

Uten å si nei til noen, så har Arbeiderpartiet i det siste vedtaket valgt å se hva vi klarer å få til raskt. KILA er lengst fremme når det gjelder regulering. Med dette utgangspunktet har vi valgt å utfordre administrasjonen på alternative havnenære industriarealer og venter nå spent på deres svar. Så får dagens stamnetthavn fungere som stamnetthavn i påvente av økt finansiering av andre eller at man finner et rimeligere alternativ.Sør-Varanger er en omstillingskommune som absolutt ikke har råd å si nei til noen og ja til andre. Vi trenger ikke å tenke særlig lenge før vi skjønner at vi ikke klarer å stille 1300 millioner til Høybukta Vest.  De som fortsatt ser Høybukta Vest som eneste alternativ bør også kunne fortelle velgerne hvordan de planlegger å finansiere dette. For noe vil det gå utover. Arbeiderpartiet vil fortsette å prioriterte havnearealer og økt havnekapasitet innenfor forsvarlige økonomiske rammer. Vi er utålmodige og ønsker å legge til rette for økt skipstrafikk til Sør-Varanger. Først da kommer lokal aktivitet og verdiskapning.

Jarle Olsen og Marius Møllersen

Kommunestyrekandidater for Sør-Varanger Arbeiderparti.