Politisk høsthilsen

Høsthilsen

September er snart over, og vi er midt i en spennende og krevende periode med programarbeid, omstilling, nominasjon og hverdagspolitikk!

Det blir trolig nødvendig med noen ekstraordinære møter for styret/programkomiteen og medlemsmøter før jul. Neste medlemsmøte er 29.10. med tema omstilling, og vi har flere temaer som bør belyses før programkomiteen kan skrive programforslaget ferdig. Dette er helse/omsorg/næring og kultur. Vi kommer tilbake til dato for dette.

Denne uken hadde vi medlemsmøte med tema skole og struktur. Administrasjonen la frem sin analyse og det var anledning til å stille spørsmål. Vi retter en stor takk til Arnulf Ingerøyen og Mikael Berstad for engasjementet! 24 engasjerte medlemmer stilte også opp. For dere som ikke deltok, gjengir jeg referatet i sin helhet:

Sak 2 Arbeiderpartiets retningslinjer mot trakassering

Leder Mariann gikk gjennom retningslinjene som er vedtatt sentralt i partiet.

Dette er en orienteringssak som det ikke ble fattet vedtak i.

Sak 3 Skoledebatt

Planen/analysen skal orienteres om i kommunestyret 3.oktober og målet er å få den vedtatt på kommunestyremøte 31.oktober.

13 medlemmer kom med innspill i debatten. De fleste innspillene handlet om rådmannens forslag om å legge ned flere distriktsskoler.

Forslag 1 fra Lena N Bergeng:

«Rådmannens innstilling alternativ 1. Skriftlig avstemning.»

Dette forslaget innebærer at Skogfoss skole legges ned og elevene overføres til Pasvik skole. Bøkfjord skole legges ned og elevene overføres til Hesseng flerbrukssenter. Jarfjord skole legges ned og elevene overføres til Hesseng og Kirkenes skole. Neiden skole legges ned.

Forslag 2 fra Øystein Hansen:

«Jarfjord og Bøkfjord skole skal ikke legges ned»

Det ble avholdt en skriftlig avstemning der forslaget fra Lena og Øystein ble satt opp mot hverandre. Det var 23 medlemmer som hadde stemmerett.

Vedtak: Forslag 1 fikk 8 stemmer. Forslag 2 fikk 15 stemmer.

Dette innebærer at Jarfjord og Bøkfjord skole ikke skal legges ned.

Forslag 3 fra Leif Astor Bakken:

«Administrasjonen må vurdere alternativ innsparing»

Vedtak: Forslaget ble vedtatt mot 4 stemmer.

Forslag 4 fra Marius Møllersen:

«I etterkant av eventuell skolenedleggelse skal skoletomter ikke selges. Salg av bygg uten tomt godtas. Tomt må leies eller festes bort med eller uten bygg»

Vedtak: Forslaget ble enstemmig vedtatt.

Sak 4 Innspill navn til FAP’s fylkestingsliste

Sør-Varanger AP foreslår Bjørn Johansen og Maung San Lwin som våre kandidater til FAP’s fylkestingsliste.

Helene Erlandsen er forespurt om å være kandidat og blir fremmet dersom hun svarer positivt (fått betenkningstid)

Vedtak: Forslaget ble enstemmig vedtatt.

Styret i SVAP ønsker alle en riktig fin høst!