Sikker skolevei

Sør-Varanger Arbeiderparti har fått innspill fra den nyetablerte velforeningen for Håbeth og Bjørnevatn om sikring av skolevei og vei mellom Håbet og Bjørnevatn. Saken dreier seg om hvordan vi kan sikre at elever ved Sandnes og Bjørnevatn skole kommer trygt over riksveien (fylkesvei 8850), og i tillegg kan bevege seg trygt fra og til Håbeth på fritiden.

Saken ble fremmet for medlemsmøtet i Sør-Varanger Arbeiderparti i august, og styret anser saken som viktig og allerede godt dokumentert. Styret har vedtatt å oversende denne til Trafikksikkerhetsutvalget.

-Vi er opptatt av at ungene skal kunne ferdes trygt, både til skolen og på fritiden, sier leder i Sør-Varanger Arbeiderparti Mariann Wollmann Magga. Leder i Trafikksikkerhetsutvalget, Robert Nesje (AP) uttaler at det er positivt med lokalt engasjement og vil ta saken opp i utvalget.

-Med sammenslåingen av Sandnes og Bjørnevatn skole må vi være lydhør for forslag om forbedring av både skolevei og generell bruk. Det har vært lagt ut nye tomter på Håbeth, flere barnefamilier har bygd hus, og det fører til flere fotgjengere i årene som kommer.  En vurdering av forholdene er nødvendig og jeg vil be administrasjonen igangsette dette arbeidet, sier Nesje.

Skoleskyss på denne strekningen koster rundt 1 million kroner i året, og 11 elever ble i 2019 skysset. Det er betydelig tungtransport på fylkesvei 8850. Til tross for at selve malmgruva er stengt kjøres det mer enn 6600 billass i året fra masseuttaket hos Sydvaranger Gruve, én vei. Dette utgjør mer enn 36 passeringer per dag.

2020 i Kirkenes: Robert Nesje og Mariann Wollmann Magga