Ungdomsgarantien er et viktig virkemiddel

Leserinnlegg i Sør-Varanger Avis 4. juli 2023

Ungdomsgarantien er et viktig virkemiddel for å hindre utenforskap

I Norge i dag, er det nesten 100 000 unge under 30 år som verken er i arbeid eller utdanning. En andel av disse ungdommene bor i Sør-Varanger.

For å hjelpe denne gruppen med ungdom er Sør-Varanger Arbeiderparti glad for at regjeringen bevilget 380 millioner kroner til ungdomsgarantien. Bevilgningen som er gjeldende fra 1. juli skal brukes til å ansette betydelig flere veiledere ved NAV-kontorene, slik at unge under 30 år som trenger hjelp til å komme i arbeid får tettere oppfølging.

I Sør-Varanger er det i dag svært lav registrert arbeidsledighet, og stor etterspørsel etter arbeidskraft. Bak de lave ledighetstallene er det en andel unge mennesker som ikke er i utdanning, og ikke er registrert som arbeidssøkende. Det er svært viktig at disse ungdommene får rett hjelp og oppfølging. Noen av ungdommene trenger hjelp til å fullføre en påbegynt utdanning, noen trenger hjelp til å komme i gang med utdanning, mens andre igjen trenger hjelp til å få en stabil tilknytning til arbeidslivet. Noen trenger litt hjelp, mens andre trenger mye. Alle trenger en individuelt tilpasset hjelp slik at de kan delta aktivt i samfunnet, forsørge seg selv, og ha et godt liv.

Det er i dag tett og velfungerende samarbeid mellom NAV ungdomsteam, Sør-Varanger kommune, spesialisthelsetjenesten og Kirkenes videregående skole. Med ungdomsgarantien får NAV flere ressurser til å jobbe med hver enkelt ungdom, i samarbeid andre aktører slik at utenforskap kan hindres og forebygges.

Kravene til kompetanse og utdanning for å komme ut i arbeid har blitt, og blir stadig høyere. Som ufaglært er det tungt å få en fast, full stilling.

Derfor er Arbeiderpartiet i Sør-Varanger svært fornøyd med at regjeringen nå setter av penger til en ungdomsgaranti. Vi tror ungdomsgarantien blir et viktig bidrag for å hindre utenforskap og hjelpe ungdom inn i utdanning og arbeid.

Kandidater til kommunestyret i Sør-Varanger Arbeiderparti:

Astrid Elisabeth Hasselberg

Ingvild Wartiainen