Styremedlem

Astrid Elisabeth Hasselberg

Førstekonsulent, 57 år, bor i Kirkenes

Astrid Elisabeth Hasselberg

Jeg stiller som kandidat for Arbeiderpartiet til kommunestyret fordi Arbeiderpartiet er det partiet som tar ansvar i posisjon og opposisjon. Personlig har jeg opplevd at det er gjennom Arbeiderpartiet og organisering i LO at arbeidstakere når best fram med sine behov. Samtidig er Arbeiderpartiet et parti som ser sammenhengen i hele samfunnet.

Jeg har jobbet både i privat og offentlig sektor i kommunen og erfart hvordan det er å være selvstendig næringsdrivende. Jeg har vært tillitsvalgt for Fagforbundet lokalt og på fylkesnivå.

Jeg vet at jobb i førstelinja er tøff. Jeg vet at det å være syk og blakk er tøft. Jeg vet at det å satse og drive eget med ansvar for ansatte er tøft. Jeg har erfart å måtte flytte på grunn av arbeidsledighet og dårlige tider på 80 tallet.

Vi står ovenfor mange utfordringer i Sør-Varanger kommune. Da er det viktig med bredt samarbeid og et parti som tar ansvar.

Vi behøver stå sammen for å finne de gode løsningene. Ikke bare her og nå, men for framtid og utvikling.

Trygghet er et stikkord! Vi må gjøre vår kommune til et trygt, attraktivt samfunn for å leve, bo, etablere seg og bli. Jeg er opptatt av kompetanseutvikling, rekruttering, bolyst, og kommunikasjon. Jeg mener vi må jobbe framtidsretta for å få jernbane fra Rovaniemi til Kirkenes. Til det er realisert må vi jobbe for bedre og billigere kommunikasjon i nord. Fly er vårt tog i dag.

For å få til gode løsninger må vi være åpen for nye ideer. Finne løsninger sammen. Risikovurdering før beslutning. Tillit til fagkompetansen i kommunen. Lytte til de som har den.  Tillitsreformen er ikke en tradisjonell reform som er styrt fra toppen. Forventningene skal komme fra toppen, mens løsningene skal komme nedenfra. Vi politikere må ta ansvar i posisjon og opposisjon. Vi må få til dialog og medvirkning. Samtidig må det prioriteres hvor man bruker ressursene. Ikke minst må vi jobbe for at vi får de ressursene vi behøver for å få gode tjenester.

For meg betyr tillit, ærlighet og trygghet mye.